Πάντα ένιωθα μια αμφιβολία σχετικά με τις παγκόσμιες ημέρες, θεωρώντας τις έναν άτυπο θεσμό που θυμίζει ένα χαλί κάτω από το οποίο κρύβεται η σκόνη, όταν έρχεται κάποιος επισκέπτης. Εορτάζουμε αυτές τις ημέρες μία φορά τον χρόνο, επαναφέροντας στην μνήμη μας τα προβλήματα και τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, για να επιστρέψουμε στη καθημερινότητά μας, ξεχνώντας τα μέχρι την επόμενη χρονιά. Αυτό είναι μάλλον ένα φυσιολογικό φαινόμενο μέσα στη ρευστότητα της σύγχρονης ζωής.
Η Διεθνής Ημέρα Μη Βίας, που συμπίπτει με την επέτειο γέννησης του Μαχάτμα Γκάντι, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα γεγονότα στη Μέση Ανατολή. Η μεταφορά από το συγκεκριμένο στον αφηρημένο κόσμο της Μη Βίας δεν είναι πάντοτε απλή. Η έννοια της μη βίας δεν έχει ένα συγκεκριμένο πεδίο αναφοράς, και σε πολλές περιπτώσεις, ιδιαίτερα σε πολιτικές καταστάσεις, μπορεί να φαντάζει ως ένα ευχολόγιο.
Από την άλλη, χθες γιορτάστηκε και η παγκόσμια ημέρα χορτοφαγίας. Ξεκίνησε το 1977 στις Ηνωμένες Πολιτείες από τους χορτοφάγους εκεί, και καθιερώθηκε παγκοσμίως το 1978. Αν και αρχικά επικεντρώνεται στα οφέλη της χορτοφαγίας για την υγεία, μπορεί εύκολα να οδηγηθεί σε μια αφηρημένη μορφή ευδαιμονίας. Ωστόσο, η χορτοφαγία ως πρακτική συνιστά επίσης μια ηθική στάση απέναντι στα ζώα, που αναγνωρίζει τον πόνο τους και αποφεύγει να τον προκαλεί.
Εξετάζοντας αυτές τις δύο διακριτές ημέρες μαζί, αναδεικνύεται ένα ισχυρότερο μήνυμα: η χορτοφαγία μπορεί να θεωρηθεί ως μια μορφή μη βίας. Η ευαισθητοποίηση για τον βίαιο πόνο των ζώων, κρυμμένη συχνά πίσω από κομψές συσκευασίες τροφίμων, αποτελεί ένα σημαντικό επίτευγμα που θέτει τον πήχη για παρόμοιες ημερομηνίες. Είναι σημαντικό αυτή η συνείδηση να διατηρείται και μετά την παρέλευση της ημέρας.
Ο Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ έχει αποτυπώσει την ανώμαλη σχέση μεταξύ ανθρώπινου και ζωικού πόνου στην ταινία του «Χρονιά με τα 13 φεγγάρια». Στη διαδικασία που παρακολουθούμε τον πρωταγωνιστή, ο πόνος των ζώων στο σφαγείο γίνεται συμβολισμός της βαρβαρότητας που βιώνει η κοινωνία. Αυτή η απεικόνιση ενισχύει την ανάγκη για χορτοφαγία και δικαιωματισμό, ανεξαρτήτως των αντιπαραθέσεων που περιβάλλουν και τις δύο έννοιες.
Πηγή: tovima.gr