Η Αττική οδός, μετά τη λήξη της Σύμβασης Παραχώρησης, πέρασε στην ιδιοκτησία του δημοσίου. Ο Παραχωρησιούχος είχε ήδη αποσβέσει το κεφάλαιο που επένδυσε, ενώ είχε εισπράξει και το προβλεπόμενο κέρδος. Η κυβέρνηση αντιμετώπισε δύο εναλλακτικές: να προκηρύξει διαγωνισμό για την παραχώρηση της λειτουργίας, της ασφάλειας και της συντήρησής της ή να προχωρήσει σε διαγωνισμό για τη συνολική παραχώρηση και να εισπράξει ένα τίμημα. Τελικά, επέλεξε τη δεύτερη επιλογή, το οποίο μετέφερε ένα πόσο 3,27 δισεκατομμυρίων ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ για να αποδοθεί στους εταίρους και τους δανειστές.
Η απόφαση αυτή σημαίνει ότι ο Παραχωρησιούχος θα πρέπει να αποσβέσει το εν λόγω ποσό σε 25 χρόνια και φυσικά να επιτύχει το ανάλογο κέρδος. Αυτός είναι και ο λόγος που τα διόδια παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη περίοδο. Αξιοσημείωτο είναι ότι η μείωση κατά 0,30 λεπτά στα ΙΧ θεωρείται αμελητέα και αναμένεται να καλυφθεί άμεσα από τον πληθωρισμό.
Η κυβέρνηση επιβάλλει, ουσιαστικά, έναν έμμεσο φόρο όχι μόνο στους χρήστες της Αττικής οδού αλλά και σε όλους τους πολίτες των οποίων οι προμήθειες βασίζονται στη χρήση του οδικού άξονα. Στη χώρα μας, όπου η έμμεση φορολογία είναι ήδη υψηλή, αυτή η κίνηση προσθέτει ένα νέο βάρος στην οικονομία. Το κράτος δεν δίνει στη δημοσιότητα τα παραρτήματα της σύμβασης που περιλαμβάνουν τις χρηματοοικονομικές λεπτομέρειες, διατηρώντας έναν αμφισβητούμενο βαθμό διαφάνειας.
Στην ομιλία του στη βουλή, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι η παρούσα αξία του τιμήματος που θα εισπράξει το δημόσιο σε 25 χρόνια θα φτάσει πάνω από 7 δισεκατομμύρια ευρώ, αν συμπεριληφθούν και τα έξοδα συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου. Αυτό σημαίνει ότι οι πολίτες θα πληρώσουν περισσότερους έμμεσους φόρους, συμπεριλαμβανομένων των κερδών του Παραχωρησιούχου.
Η κυβέρνηση δείχνει να διαφημίζει τη μικρή μείωση στα διόδια, ενώ ταυτόχρονα αποκρύπτει τις πραγματικές οικονομικές επιπτώσεις της απόφασής της. Αναρωτιέται κανείς γιατί αποφάσισε τον συγκεκριμένο τρόπο χρηματοδότησης, παράλληλα με την άρνησή της να μειώσει τον ΦΠΑ σε καύσιμα και τρόφιμα. Αντί να μειώνει το βάρος που φέρνουν οι φόροι στους πολίτες, προσθέτει νέα, προκειμένου να διατηρήσει για τον εαυτό της την εικόνα μιας επιτυχημένης οικονομικής πολιτικής.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι το 7,5% των ετήσιων εσόδων του Παραχωρησιούχου που θα αποδίδει στο δημόσιο θα επιβαρύνει και πάλι τους πολίτες, οι οποίοι αναμένεται να βιώσουν τις συνέπειες μέσω άλλων καναλιών. Πηγή: tovima.gr