Πόσο ουδέτερα μπορεί να είναι τα πανεπιστήμια; Άραγε, η επιδίωξη της ουδετερότητας συνιστά δήλωση αθωότητας; Ένα πανεπιστήμιο, μπορεί να υπάρξει σαν χώρος ανοιχτού διαλόγου ή απορροφάται σε μια απομονωμένη ερευνητική πραγματικότητα, αδιάφορη για τα τρέχοντα κοινωνικά ζητήματα; Ποιος διαθέτει τη γενναιότητα να περιγράψει καθαρά και με σαφήνεια τις αξίες και τις δράσεις ενός ανώτατου ιδρύματος;
Αυτό το ζήτημα απασχολεί την κοινότητα των πανεπιστημίων στις Ηνωμένες Πολιτείες, ιδίως μετά τις αντιπολεμικές διαμαρτυρίες που σημειώθηκαν την προηγούμενη Άνοιξη λόγω της κρίσης στη Γάζα. Καθώς πλησιάζουν οι προεδρικές εκλογές, οι ανησυχίες για την πολιτική εκμετάλλευση των φοιτητικών κινητοποιήσεων αυξάνονται, το οποίο καθιστά την κατάσταση όλο και πιο επικίνδυνη.
Αυτό το κλίμα, με τις έντονες αντιφάσεις ανάμεσα σε αντικρουόμενες πλευρές, κάνει την αναζήτηση της αλήθειας ακόμα πιο επιτακτική, μια αναζήτηση που διαφέρει έντονα από όσα παρατηρούνται στα ελληνικά ανώτατα ιδρύματα. Στα ελληνικά πανεπιστήμια, οι συζητήσεις περιστρέφονται συχνά γύρω από θέματα καθημερινότητας και εγκληματικότητας, και οι φοιτητές σπάνια έχουν την ευκαιρία να παρεμβαίνουν σε πιο ουσιαστικά ζητήματα.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, στο Columbia University, το κλίμα είναι ψυχρό αλλά και ήρεμο, ενώ οι προϋποθέσεις εισόδου απαιτούν έλεγχο. Ωστόσο, οι αλλαγές στα πανεπιστήμια είναι εμφανείς, όπως στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Φλόριντα, όπου απαιτείται έγκριση για οργανωμένες δραστηριότητες ή στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, όπου απαγορεύεται η χρήση μασκών για ανώνυμες δράσεις.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο πρόεδρος του Wesleyan University, Michael Scott Roth, εξέφρασε την επιθυμία για μια πιο «πολιτική» απεύθυνση του πανεπιστημίου του, επικαλούμενος τις ιστορικές ευθύνες των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Δηλώνει ότι η αποστολή των πανεπιστημίων αποτελεί μια προσπάθεια για την ανάπτυξη των φοιτητών ως καλύτερων πολιτών και αντιτάσσεται στην ιδέα ότι η εκπαίδευση πρέπει να περιορίζεται μόνο στην επαγγελματική κατάρτιση.
Ο Roth αναφορικά με τη διένεξη, υπογραμμίζει τη σημασία της ελευθερίας της έκφρασης και της ανάγκης για πολιτική συμμετοχή, καλώντας τους φοιτητές να είναι ανοιχτοί σε διαφορετικές απόψεις και να εμπλέκονται ενεργά στη διαδικασία διαμόρφωσης της κοινωνίας τους. Τα λόγια του προκαλούν προβληματισμό σχετικά με το μέλλον της εκπαίδευσης και του ρόλου των πανεπιστημίων στην προώθηση της δημοκρατίας.
Αυτές οι διαμάχες και οι συζητήσεις συνεχίζονται στις ΗΠΑ, όπου το διακύβευμα είναι ο τρόπος που οι φοιτητές μπορούν να σκέφτονται και να συνεργάζονται με άλλους. Αυτή η διαδικασία θέτει ερωτήματα και για τα ελληνικά ανώτατα ιδρύματα, αναδεικνύοντας την ανάγκη για μια πιο ουσιαστική αντιμετώπιση των κοινωνικών ζητημάτων.
Συνολικά, οι απόψεις του Roth, που μεταφέρθηκαν και μέσω podcast στο CNN, προκαλούν ένα άνοιγμα του διαλόγου σχετικά με την εκπαιδευτική αποστολή στην αμερικανική κοινωνία, καλώντας στη συλλογική εξέλιξη και συμμετοχή των πολιτών σε έναν κόσμο που απαιτεί ανοιχτόμυαλες προσεγγίσεις.
Πηγή: tovima.gr