Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Επιτροπή Εμπορίου και Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNCTAD), η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να κατέχει ηγετική θέση στις παγκόσμιες θάλασσες. Το ελληνόκτητο στόλο αριθμεί 4.992 πλοία με συνολική μεταφορική ικανότητα 394.977.181 dwt, διατηρώντας το πρώτο παγκόσμιο μερίδιο της τάξης του 16,9%, με τον κινεζικό στόλο να έπεται με 6.600 πλοία και μεταφορική ικανότητα 309.870.897 dwt, έχοντας μερίδιο 13,3%.
Η εικόνα του παγκόσμιου στόλου όπως καταγράφηκε την 1η Ιανουαρίου 2024 δείχνει μια ελαφριά μείωση στο μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου σε σχέση με το 2023, όπου ήταν 17,4%. Παρ’ όλα αυτά, ο ελληνόκτητος στόλος όχι μόνο ανανεώνεται αλλά και αυξάνεται συνεχώς, διακρίνεται για την ενεργειακή του απόδοση και τη χρήση περιβαλλοντικών συστημάτων τελευταίας τεχνολογίας. Σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, αποτελεί τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο που μπορεί να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα.
Στο πλαίσιο της παγκόσμιας ναυτιλίας, η Ιαπωνία ευρίσκεται στην τρίτη θέση με μερίδιο 10,4%, ακολουθεί η Σιγκαπούρη με 6,3% και το Χονγκ Κονγκ με 5,8%. Αξιοσημείωτο είναι ότι κατά τις αρχές του 2024, ο παγκόσμιος στόλος αποτελείτο από περίπου 109.000 πλοία, με συνολική χωρητικότητα που αυξήθηκε κατά 3,4%, αν και είναι χαμηλότερη του μέσου όρου του 5,2% που παρατηρήθηκε την περίοδο 2005-2023.
Η UNCTAD προβλέπει ότι για το 2024 το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο θα αυξηθεί κατά 2%, με μέσο ετήσιο ποσοστό 2,4% έως το 2029. Αυτή η πρόβλεψη έρχεται σε αντίθεση με την πτώση του 2023 και αντανακλά τις παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες. Ωστόσο, οι γεωπολιτικές συγκρούσεις και οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, όπως οι πρόσφατες ενέργειες των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και τα προβλήματα στην διώρυγα του Παναμά, ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά την πορεία του παγκόσμιου εμπορίου.
Επιπλέον, η ανάπτυξη της ναυτιλίας θα συνεχιστεί, κυρίως μέσω των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία επωφελούνται από τη ζήτηση σε διάφορους τομείς όπως βωξίτη, άνθρακα και σιτηρά, ενώ και το πετρέλαιο θα διαδραματίσει ρόλο στην ενίσχυση της ναυτιλιακής αγοράς.
Πηγή: tovima.gr